مقایسه ترکیب بندی نقاشی ایرنی مکتب شیراز سده نهم هجری قمری با رنسانس ایتالیا در سده های 14 و 15 میلادی

پایان نامه
چکیده

دانشکده هنر دانشگاه شاهد چکیده پایان نامه این چکیده به منظور چاپ در نشریات دانشگاه تهیه شده است عنوان پایان نامه: مقایسه ترکیب بندی نقاشی ایرانی مکتب شیراز سده نهم هجری قمری با رنسانس ایتالیا در سده های 14 و 15 میلادی استاد راهنما:استاد مهدی محمدیان استاد مشاور:دکتر محسن مراثی نام دانشجو:محمد ازقندی شهری شماره دانشجویی: 877495007 رشته:نقاشی اثر هنری همیشه ما را به شگفت می اورد ،پیش از آنکه ما از حضور ان آگاه شویم کار خود را میکند.ساختمان اثر هنری همیشه اشکار نیست و در نقاشی ایرانی نگار گر همیشه از یک هندسه ی پنهان که هندسه ی ایستا نیز نامیده میشود بصورت یک سنت تخلف ناپذیر استفاده میکرده و در رنسانس ایتالیا نیز ترکیب بندیها بصورت یک شالوده از پیش تعیین شده قالبی برای فرمها فراهم میساخته .در ترکیب بندیهای رنسانس ایتالیاعناصر اصلی به شکلی چیده میشوند که وجود اشکال هندسی مثل مربع و مثلث را قابل تشخیص میسازند در حالیکه در مکتب شیراز از یک هندسه پنهان برخورداریم که بسیار خلاقانه تر و پویاتر از ترکیب بندیهای رنسانس به نظر میرسند. این تحقیق به روش توصیفی بصورت کتابخانه ای و ابزارهای گردآوری شامل فیش برداری ،اینترنت و عکس انجام شده است . واژگان کلیدی : ترکیب بندی .هندسه . نقاشی .مکتب شیراز . رنسانس . ایتالیا

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فیروزه، نگین مساجد (با نگاهی به مسجدهای گوهرشاد مشهد و کبود تبریز در سده نهم هجری قمری/ پانزدهم میلادی)

جهان‌بینی مذهبی و تفکّرات عرفانی ایرانیان که از دیرباز ریشه عمیقی در هنر و فرهنگ آنان داشته، در یکی از مهم‌ترین ابعاد هنری اسلام، یعنی معماری مسجدها، نمود یافته است. در چنین عرصه‌ای، هر عاملی که به‌کار گرفته می‌شود و هر فنّی که مایه زایش و آفرینش اثر هنری است، از جهان علوی نشان دارد و هر نقش و رنگ در مقام نماد و سمبل، بیانگر چیزی از همان عالم است. رنگ‌های به‌کار رفته در مسجدهای ایرانْ جنبه‌های نما...

متن کامل

فیروزه، نگین مساجد (با نگاهی به مسجدهای گوهرشاد مشهد و کبود تبریز در سده نهم هجری قمری/ پانزدهم میلادی)

جهان بینی مذهبی و تفکّرات عرفانی ایرانیان که از دیرباز ریشه عمیقی در هنر و فرهنگ آنان داشته، در یکی از مهم ترین ابعاد هنری اسلام، یعنی معماری مسجدها، نمود یافته است. در چنین عرصه ای، هر عاملی که به کار گرفته می شود و هر فنّی که مایه زایش و آفرینش اثر هنری است، از جهان علوی نشان دارد و هر نقش و رنگ در مقام نماد و سمبل، بیانگر چیزی از همان عالم است. رنگ های به کار رفته در مسجدهای ایرانْ جنبه های نما...

متن کامل

طومارِ گواهینامه حج از سده نهم هجری در موزه بریتانیا

 گواهی‌نامه‌های حج اسنادی بوده‌اند که در گذشته با هدف تصدیق و گواهی حج‌گزاری و ادای مناسک مختلف آن، برای برخی اشخاص صادر می‌شده‌اند. این گواهی‌نامه‌ها معمولاً به شکل طومارهایی حاوی نقاشی‌ها و نگاره‌هایی از مساجد و اماکن مقدس حرمین شریفین بوده‌اند که نمونه‌های کهنی از آنها باقی مانده است. از مشهورترین و جالب‌ترین این طومارها، نمونه موجود در موزه بریتانیا از سده نهم هجری است ...

متن کامل

بازتاب الگوهای معیشتی شهرهای جنوب غرب ایران در منابع مکتوب دوران اسلامی از سده چهارم تا پایان سده نهم قمری/دهم تا پانزدهم میلادی

شهرنشینی دوران اسلامی با تعالیم مکتب اسلام عجین شد و سیمایی متفاوت از شهر دوره ساسانی ارائه کرد. هدف اصلی این پژوهش نشان دادن چشم‌انداز مستندی از فضای اقتصادی حاکم بر شهرهای اسلامی، در منطقه موضوع مطالعه است. این چشم‌انداز از طریق مطالعه اسناد و اطلاعات تاریخی مکتوب در گزارش‌های جغرافیانویسان مسلمان، به روش تاریخی تحلیلی و مبتنی بر جمع‌آوری و جمع‌بندی فراهم آمده است. در این نوشتار، بازتاب عوامل...

متن کامل

تکوین و تطوّرخط نستعلیق در سده هشتم و نهم هجری قمری

خط نستعلیق از حدود قرن دهم هجری قمری تا به امروز مرسوم ترین خط خوش در میان ایرانیان است. روایات سنتی، واضع نستعلیق را میرعلی تبریزی از خوشنویسان زمان امیر تیمور دانسته اند. اما مطالعات بیشتر نشان می دهد که این خط چندین دهه قبل از زمان حیات میرعلی تبریزی شکل گرفته است. خط نستعلیق از بدو تکوین، یعنی نیمة دوم قرن هشتم هجری، مکاتب متعدّد و مختلفی را در ایران و سایر ملل اسلامی چون هند، پاکستان، افغان...

متن کامل

فرهنگواره ادیبان سیاسی و سیاسیون ادیب در سده های هشتم و نهم هجری قمری

ادیبان سیاسی، شاعران و نویسندگانی هستند که در امور سیاسی و حکومتی نیزدخیل اندو دو گروهند:"موافقان دستگاه حاکمه" که در دربار رفت و آمد دارندو مورد حمایت بزرگان و رجال سیاسی اند(و بعضی از این افراد، حتی از حکومت مقرری هم دریافت می کنند.) "مخالفان دستگاه حاکمه" که با عنوان "مخالف یا مبارز سیاسی" شناخته می شوند. سیاسیون ادیب، افراد اهل سیاست (حکما،وزرا،کارگزاران ،قضات و...) که علاوه بر فعالیت در ا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023